Vergelijking: IOT connectiviteit versus traditionele mobiele connectiviteit

IoT-connectiviteit versus traditionele mobiele connectiviteit

Als we met klanten praten over IoT businesscases, krijgen we altijd veel vragen over connectiviteit, met een van de fundamentele vragen: “Waarom kan ik niet gewoon naar mijn plaatselijke winkel gaan, een aantal simkaarten kopen en ze implementeren in mijn ‘devices’? Het is voordeliger in vergelijking met wat jullie aanbieden! “

Het is een goede vraag en een natuurlijke vraag als je nieuw bent binnen het IoT landschap (M2M, LTE M, NB-IOT, LoRa). Deze vraag komt zelden van klanten die duizenden ‘devices’ hebben geïmplementeerd en een organisatiestructuur hebben, die controle en overzicht vereist. Dus laten we het verduidelijken.

Wat wil je met je devices bereiken?

“Waarom kan ik niet gewoon connectiviteit kopen bij de plaatselijke winkel, zoals ik zou doen voor mijn mobiele telefoon?” Belangrijke vraag is wat probeer je te doen met de ‘devices’, hoeveel wil je er gaan aansluiten en uitzetten in het veld, wat moet de controle zijn die je wilt uitoefenen en hoe gaat je organisatie zich ontwikkelen.

Als je een heel eenvoudige organisatiestructuur hebt en je hebt gemakkelijk toegang tot de ‘devices’ en simkaarten, dan zijn er gevallen waarin de traditionele mobiele connectiviteit zinvol kan zijn. Het is ook een kwestie van volume: hoeveel devices wil je inzetten? Als je weinig apparaten hebt die in de loop van de tijd ook nog hetzelfde blijven, is een mobiel abonnement met data only op basis van een single netwerk wellicht de juiste oplossing.

IOT-connectiviteit voordelen

Aan de andere kant heb je met een professionele IoT-connectiviteitsoplossing een connectiviteitsplatform waar je levenscyclusbeheer hebt van al je simkaarten. Je hebt controle over wanneer je de connectiviteit (simkaarten) moet activeren en deactiveren, je kan alle aspecten ervan automatiseren en het geeft je controle over de kosten. Bovendien krijg je met een professionele IoT-connectiviteitsoplossing de hulp van toegewijde IoT ondersteuning, in plaats van een traditionele telecom helpdesk, iets dat van cruciaal belang kan zijn naarmate je oplossing groeit en ingewikkelder wordt.

Welke rol speelt roaming in de oplossing? Dan hebben we de kwestie van netwerken en roaming. Als je geen beweging van de ‘devices’ verwacht en je tevreden bent met de dekking die de lokale operator (single netwerk) in die gevallen biedt, kan dat ook ondersteuning bieden. Aan de andere kant heb je met een professionele zakenpartner voor IoT-connectiviteit commerciële opties om je dekking te upgraden (meerdere netwerken per land) en uit te breiden, en om dynamisch over te schakelen naar verschillende tariefplannen op basis van de behoeften, allemaal via selfservice met een IoT-connectiviteitsplatform.

Het is een kwestie van een evenwicht vinden tussen je huidige en toekomstige behoeften en eventuele besparingen te realiseren. De kern van dit alles is niet de kwestie van waar je connectiviteit hebt gekocht, maar wat het doel is van de connectiviteit. De oplossingen die wij als Thingsdata bieden zijn:

  • 24×7 connectiviteitsbeheer;
  • Analyse en rapporten;
  • Automatiseringsregels voor o.a. gegevensgebruik;
  • Beveiliging;
  • Automatisering en integratie;
  • IoT-ondersteuning.

Je denkt misschien dat je het bovenstaande niet nodig hebt en als dat het geval is, moet je jezelf de belangrijke vraag stellen: waarom sluit je je ‘devices’ aan? Het hele punt van IoT is om inzicht en zichtbaarheid in je organisatie te krijgen, zodat je een willekeurig aantal doelen kunt bereiken, van het verbeteren van de productiviteit tot het stroomlijnen van processen en het besparen van tijd en geld. Om dat allemaal te kunnen doen, moet je niet alleen de ‘devices’ aansluiten, maar ze ook beheren en bedienen.

IoT-connectiviteit biedt je de mogelijkheid voor automatiseringsregels, zoals het stellen van limieten aan zaken als dataverbruik. Je kunt communicatieplannen instellen (met welke netwerken mag mijn ‘device’ verbinding maken?), Tariefplannen wijzigen (5 MB of 500 MB) en het aantal toegestane SMS berichten beperken. Als iemand met het apparaat knoeit en de simkaart ergens anders in stopt, kun je die simkaart automatisch laten deactiveren. Je beschikt over analyses en rapporten die je diepgaande inzichten geeft die je nodig hebt om IoT effectief te gebruiken om je organisatie te verbeteren en te laten groeien. En als je ondersteuning nodig hebt, heb je een toegewijde support binnen handbereik.

Als een ‘device’ niet werkt, weet je het. Je hebt een platform waarmee je niet alleen waardevolle analyses kunt bieden, maar ook problemen kunt oplossen als er iets misgaat. Met IoT-connectiviteit krijg je een oplossing die cruciale functies levert aan degenen die ze nodig hebben.

Hoe zit het met de beveiliging? Het eenvoudigste antwoord is dat IoT-connectiviteit een configuratie heeft om vanaf het begin beveiliging te bieden. Traditionele mobiele connectiviteit biedt meestal geen ingebouwde beveiligingsoplossingen. Meestal moet je voor beveiliging zorgen doormiddel van antivirusprogramma’s, beveiliging van het besturingssysteem en VPN’s van derden. Met een professionele IoT-connectiviteit heb je een scala aan opties, van private APN’s tot en met VPN’s. Je krijgt ook verbeterde beveiliging met een gebruikersaudittrail, IP-authenticatie en andere maatregelen, waarmee je jezelf en de klanten veilig blijven.

Je moet ook aan de toekomst denken: naarmate de tijd verstrijkt, sluit je meer ‘devices’ aan, je koopt meer ‘devices’, gooi je soms wat ‘devices’ weg. Wie beheert de abonnementen die je één, twee, drie jaar geleden hebt gekocht?

Samenvattend, ja, er zijn gevallen waarin het kopen van traditionele mobiele connectiviteit zou werken. IoT is niet zwart-wit, er zijn veel grijze gebieden. Wij vinden het belangrijk dat klanten goed geïnformeerd zijn om de beslissingen te nemen die ze nodig hebben om echt succesvol te zijn.

Voor meer informatie kan er contact worden opgenomen via het telefoonnummer 085-0443500 of per mail naar info@thingsdata.nl.